Ο Στέφανος Ζέρβας είναι πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού 56 ετών σήμερα με πολυετή εμπειρία σε κρουαζιερόπλοια, εμπορικά πλοία, ναυαγοσωστικά, σκάφη αναψυχής και ιστιοφόρα. Παράλληλα διατηρεί μια επιχείρηση, το marji marine στην Ηγουμενίτσα που ασχολείται με πωλήσεις και συντηρήσεις σκαφών αναψυχής από το 2004.     

Μας εξηγεί με απλά λόγια  ποια θα πρέπει να είναι η συμπεριφορά μας απέναντι στην θάλασσα.

Eφιστούμε  τη μέγιστη προσοχή στους πελάτες μας και το σεβασμό προς την θάλασσα, η οποία ως Θηλυκό το απαιτεί. Δεν χρειάζονται Υπερβολές ενώ πρέπει να τηρούνται ‘’ευλαβικά’’oι Κανόνες Ασφαλείας.

     

    Όσον αφορά το καλοκαίρι τα σημάδια του καιρού φαίνονται αποβραδίς η νωρίς το πρωί. Για παράδειγμα το λευκό συννεφάκι στην κορυφή ενός κοντινού βουνού στον γαλάζιο ουρανό σημαίνει ότι έρχεται γρήγορα αέρας. Η θολούρα στον ορίζοντα με καθαρό ουρανό σημαίνει αέρας με το μεσουράνημα του Ήλιου. Ατάκες που έρχονται από τις εμπειρίες ναυτικών και ψαράδων έχουν βάση όπως ‘’Το φεγγάρι το θόλο η αέρας η νερό ‘’ «ξάπλα το φεγγάρι όρθιος ο καπετάνιος και το ανάποδο’’ είναι κάποιες από τις πάρα πολλές που λέγονται για τα σημάδια του καιρού. Σε ένα άγνωστο σχετικά μέρος που μπορεί να βρεθούμε οι καλύτερες πληροφορίες σχετικά με την διάθεση του καιρού στην περιοχή είναι από τους ντόπιους θαλασσινούς και τους ψαροκαπετανεους , αυτοί σίγουρα ξέρουν και δύσκολα θα αρνηθούν να μοιραστούν την γνώση τους. Στα πολλά χρόνια παρατήρησης και μελέτης, έρχονται να προστεθούν οι σύγχρονες μετεωρολογικές προγνώσεις - προβλέψεις που έχουν ως αποτέλεσμα δελτία πολύ κοντά στην πραγματικότητα άρα, 

Να είστε πάντα ενημερωμένοι για τις καιρικές συνθήκες και να παρακολουθείτε την κατάσταση του καιρού.

Κάποιες συμβουλές για την καλή προετοιμασία και την οδήγηση του σκάφους μας που μας προστατεύουν από κινδύνους. 

Safety first + 

Στη θάλασσα πηγαίνουμε φροντίζοντας να ενημερώνουμε κάποιο γνωστό μας ότι θα ανοιχτούμε στο πέλαγος. Το σήμα του κινητού δεν πιάνει παντού και δεν είναι ότι καλύτερο να βρίσκετε κάτω και μέσα σε ¨σπιάντζες¨ και ΄αβάλες΄. Σωστό είναι να ακούμε τους πιο έμπειρους χωρίς να επιδεικνύουμε εγωισμούς διότι η θάλασσα δεν συγχωρεί. Το σκάφος αποτελεί το μέσο, που θα ταξιδέψει και θα επιστρέψει εμάς, την οικογένειά μας και τους φίλους μας, για αυτό η συντήρηση του και η αξιοπλοΐα του είναι πολύ σημαντικό πράγμα.

Δεν βγαίνουμε στο πέλαγος όταν όλοι γυρίζουν στο λιμάνι. !!!



Οργανώστε το ταξίδι σας. Η οργάνωση είναι το πρώτο βήμα προς την επιτυχία του ταξιδιού σας. Οι ευθύνες πρέπει να μοιράζονται, με βάση τις ατομικές δεξιότητες. Άλλοι πρέπει να ασχολούνται με τη ναυσιπλοΐα του σκάφους και άλλοι πρέπει να ασχολούνται με τη γενική διαχείριση του σκάφους (μεγαλύτερα σκάφη)

Ακόμη ταξιδεύοντας το μυαλό πρέπει να είναι διαρκώς παρών στην ασφάλεια των επιβαινόντων, ειδικότερα στα ταχύπλοα ¨high speed¨ σκάφη. Tα σωστικά και πυροσβεστικά μέσα που διαθέτει ένα σκάφος υπάρχουν γιατί εάν χρειαστεί είναι αυτά που θα σώσουν τελικά εμάς την οικογένεια μας τους φίλους μας. Άρα γνώση εφαρμογής τους, επανάληψη και καλή συντήρηση τους

Φοράτε πάντα τα σωσίβια σας.

Φοράτε to βραχιόλι αυτόματης παύσης κινητήρα «ο κυβερνήτης», σε περίπτωση πτώσης στην θάλασσα “quick stop”. Ο κινητήρας θα σβήσει και το σκάφος θα απομακρυνθεί ελάχιστα.

Πολύ συχνοί κίνδυνοι στη θάλασσα είναι τα ξύλα και τα περίεργα σκουπίδια που πλέουν ενώ μεγάλα προβλήματα μπορούν να δημιουργήσουν τα απόνερα από τα μεγάλα πλοία που μπορεί να συμπλέουμε η να διασταυρώσουμε πορεία. Σημαντικό η αλλαγή του χρώματος των νερών ειδικά σε άγνωστα μέρη μας ¨ψυλλιάζει¨ για ρηχίες.

 Άρα η είμαστε ενημερωμένοι για το που πλέουμε η διαφορετικά κόβουμε !! και ενημερωνόμαστε. Η σύγκρουση με βράχια είναι άκρως επικίνδυνη και σίγουρα κοστοβόρα

Μην αγκυροβολείτε το σκάφος πολύ κοντά στην παραλία για να αποφύγετε τυχόν ζημιές στο σκάφος από τα κύματα των διερχόμενων πλοίων.
Φουντάρουμε την Άγκυρα τόσο ώστε με το γύρισμα του αέρα το σκάφος να μην προσεγγίσει την στεριά και τα ρηχά νερά.

Δεν πλέουμε με ταχύτητα σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από ακτές και λουόμενους

Προσέχουμε κόκκινες σημαδούρες και διάφορα σημάδια που μας υποψιάζου δύτες. Απομακρυνόμαστε και πλέουμε 100 μετρά μακριά τουλάχιστον

Μην εγκαταλείπετε ποτέ το σκάφος. Θυμηθείτε, έχει στεγανά διαμερίσματα που το καθιστούν αβύθιστο. Στις χειρότερες καταστάσεις ο άνθρωπος είναι πιο ασφαλής και πιο ορατός σε ένα ακυβέρνητο ή ακόμα και αναποδογυρισμένο σκάφος από το να κολυμπάει μόνος του στην ανοιχτή θάλασσα. Εγκαταλείψτε μόνο σε περίπτωση ανεξέλεγκτηs πυρκαγιάs και φροντίστε να έχετε μαζί σας όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό για να μπορείτε να κάνετε σήμα για βοήθεια.

Εισερχόμαστε σε λιμάνια μαρίνες με την χαμηλότερη ταχύτητα πηδαλιουχίας. Υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού ανθρώπων που εργάζονται στην προβλήτα η απολαμβάνουν το σκάφος τους. Δεν φταίνε τίποτε τα ελλιμενισμένα σκάφη να σπάσουν από τα απόνερα που δημιουργούνται λογά μεγάλης ταχύτητας. Μην δένετε το σκάφος τυχαία. Σε οργανωμένα λιμάνια - μαρίνες να συμβουλεύεστε τους υπεύθυνους για την θέση ελλιμενισμού για να αποφύγοντε δυσάρεστες καταστάσεις, ζημίες και ενοχλήσεις σε επισκέπτες αλλά και μόνιμους χρήστες.

Βασικός κανόνας και προτροπή είναι πως εάν μας καλέσουν σε βοήθεια σπεύδουμε να βοηθήσουμε με ψυχραιμία στην υπηρεσία της διάσωσης. Στο μέλλον μπορεί να χρειαστούμε όλοι μας βοήθεια (κάτι που δεν το εύχομαι βέβαια).

  

Για κάποιον που θέλει να αγοράσει σκάφος, θα τον συμβούλευα πρώτα η αγάπη του για το σκάφος – θάλασσα. Δεν παίρνουμε σκάφος μόνο για επίδειξη. Η επιλογή του σκάφους έχει να κάνει με την χρήση του. Δηλαδή θα χρησιμοποιηθεί για αναψυχή; για ψάρεμα; ή και τα δύο; Θα είναι ιδιωτικό η θα χρησιμοποιηθεί σαν επαγγελματικό; Όλα τα παραπάνω έχουν την δική τους βαρύτητα. Οι κατασκευάστριες εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν σκάφη για όλα τα γούστα δίχως βέβαια να σημαίνει ότι όλα τα μοντέλα είναι απαραιτήτως και αξιόπιστα. Το ίδιο ισχύει και για τους κινητήρες. Είναι όμως σφάλμα να γίνονται εκπτώσεις στην ασφάλεια μας. Οπότε καλό θα είναι να επιλέγουμε επώνυμα προϊόντα με πιστοποιημένες εγγυήσεις και να δείχνουμε εμπιστοσύνη στους ανθρώπους που είναι γνώστες της δουλειάς, θα είναι διπλά μας και μετά την αγορά του σκάφους και λειτουργούν και υπάρχουν για να υπηρετούν το σκοπό αυτό.

Καλά ταξίδια


Capt.Stephanos Zervas.