Τα στοιχεία που ανέλυσε το BIRN δείχνουν ότι τα βασικά πολιτικά κόμματα της χώρας δεν δήλωσαν εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν για τηλεοπτικές διαφημίσεις κατά την προεκλογική εκστρατεία για τις βουλευτικές εκλογές της 25ης Απριλίου.
Το Σύνταγμα της Δημοκρατίας της Αλβανίας ορίζει ότι οι οικονομικοί πόροι των πολιτικών κομμάτων και οι δαπάνες τους πρέπει να είναι «πάντα δημόσιοι». Η διαφάνεια είναι ιδιαίτερα σημαντική κατά τη διάρκεια των προεκλογικών εκστρατειών, τη στιγμή που η ανάγκη για χρήματα για τα κόμματα και τους υποψηφίους είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Ο Εκλογικός Κώδικας υποχρεώνει τους υποψηφίους να υποβάλλουν λεπτομερείς εκθέσεις σχετικά με τα έσοδα και τις δαπάνες στην Κεντρική Εκλογική Επιτροπή, η οποία έχει την εξουσία και την ευθύνη να παρακολουθεί, να ελέγχει τα έσοδα και στο τέλος τα ποσά που ξοδεύτηκαν στην προεκλογική εκστρατεία.

Η ΚΕΕ δεν έχει ακόμη ολοκληρώσει τη διαδικασία ελέγχου των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων για τις βουλευτικές εκλογές της 25ης Απριλίου. Ωστόσο, τα στοιχεία των οικονομικών εκθέσεων που αναλύει το BIRN, σε συνδυασμό με τον χρόνο εκπομπής και το αναρτημένο κόστος των πολιτικών διαφημιστικών σποτ που μεταδόθηκαν κατά την προεκλογική εκστρατεία, εγείρουν υποψίες ότι τα κόμματα και οι υποψήφιοι έχουν κρύψει δαπάνες εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα με ειδικούς, οι πρόσφατες βουλευτικές εκλογές δεν είναι οι μόνες όπου τα πολιτικά κόμματα δεν δηλώνουν με διαφάνεια τις δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν κατά την προεκλογική εκστρατεία.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι κοινοβουλευτικές και τοπικές εκλογές έχουν γίνει ολοένα και πιο ακριβές. Αν και τα χρήματα είναι ένα σημαντικό στοιχείο ανταγωνισμού μεταξύ των πολιτικών κομμάτων, μπορεί να μετατραπούν σε απειλή για την αντιπροσωπευτική δημοκρατία, μειώνοντας την επιρροή των ψηφοφόρων μέσω της κάλπης ενάντια στους λήπτες αποφάσεων.
Η έλλειψη οικονομικής διαφάνειας σχετικά με τα χρήματα που κυκλοφορούν κατά τη διάρκεια μιας προεκλογικής εκστρατείας καθιστά επίσης πιο δύσκολο για τους ψηφοφόρους να κάνουν συνειδητές επιλογές σχετικά με διάφορες πολιτικές προσφορές.

Το Σοσιαλιστικό Κόμμα και το Δημοκρατικό Κόμμα δεν απάντησαν σε αίτημα για σχόλιο από το BIRN, ενώ το Σοσιαλιστικό Κίνημα για την Ένταξη αρνήθηκε ότι απέκρυψε τις εκλογικές του δαπάνες.
«Όλες οι εκλογικές δαπάνες του Σοσιαλιστικού Κινήματος Ενσωμάτωσης έχουν δηλωθεί ενώπιον της ΚΕΚ, σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις του Εκλογικού Κώδικα και των καταστατικών που εκδόθηκαν κατά την εφαρμογή του», αναφέρει σε γραπτή απάντησή του ο Endrit Braimllari, ΓΓ του LSI.

Έξοδα των κομμάτων για τηλεοπτικές διαφημίσεις
Σύμφωνα με τον εκλογικό κώδικα, οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς υποχρεούνται να εφαρμόζουν τα ίδια τιμολόγια για διαφημίσεις εντός του ίδιου χρονικού διαστήματος καθ' όλη τη διάρκεια της εκστρατείας, τιμολόγια τα οποία υποβάλλονται και δημοσιοποιούνται από την Κεντρική Εκλογική Επιτροπή.
Κατά τη διάρκεια των βουλευτικών εκλογών, οι εθνικοί και δορυφορικοί ιδιωτικοί ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί - Top Channel, TV Klan και Vizion Plus, υποχρεούνται να διαθέσουν δωρεάν το ήμισυ του συνολικού διαφημιστικού χρόνου στα κόμματα.

Αναλύοντας τα στοιχεία της Αρχής Οπτικοακουστικών Μέσων, για τον χρόνο προβολής των διαφημίσεων κάθε πολιτικού κόμματος κατά την προεκλογική εκστρατεία, καθώς και για το κόστος των διαφημίσεων που αναρτήθηκαν από οπτικοακουστικούς φορείς στην ΚΕΕ, το BIRN υπολόγισε ότι το συνολικό κόστος της διαφήμισης κατά την την περασμένη προεκλογική εκστρατεία ανήλθε σε 6,5 εκατομμύρια ευρώ.
Από το ποσό αυτό αφαιρέθηκε το ήμισυ της αξίας των διαφημίσεων που μεταδόθηκαν στα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια - Klan TV, Top Channel και Vizion Plus, που μείωσαν τη συνολική αξία των δαπανών των πολιτικών κομμάτων στα 5,1 εκατομμύρια ευρώ.

Όταν το BIRN ανέλυσε τα στοιχεία δαπανών για τηλεοπτικά σποτ που δηλώθηκαν από πολιτικά κόμματα στις οικονομικές εκθέσεις της εκστρατείας, διαπίστωσε ότι το ποσό που αναφέρθηκε στην ΚΕΕ ήταν 84 εκατομμύρια lek [685 χιλιάδες ευρώ] - ή επτά φορές μικρότερο από το κόστος διαφήμισης για λεπτά παρακολούθησης από την Αρχής Οπτικοακουστικών Μέσων.
Με βάση την παρακολούθηση του διαφημιστικού χρόνου, το BIRN υπολόγισε ότι το κυβερνών Σοσιαλιστικό Κόμμα μετέδωσε κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας έναν πολιτικό διαφημιστικό χρόνο ίσο με 2,3 εκατ. ευρώ, ενώ δήλωσε μόνο 46,5 εκατ. ALL [379 χιλ. ευρώ] στην ΚΕΕ.

Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι στην οικονομική έκθεση του ΣΚ το κόστος της διαφήμισης υποδηλώνεται ή σε ορισμένες περιπτώσεις δεν αναφέρεται καθόλου.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με την Αρχής Οπτικοακουστικών Μέσων, το Σοσιαλιστικό Κόμμα μετέδωσε 149,9 λεπτά πολιτικών διαφημίσεων στα Fax News, MCN TV, RTV Ora και Scan TV, αλλά στον οικονομικό απολογισμό των κεντρικών γραφείων δεν αναφέρονται διαφημίσεις σε αυτές τις τηλεοράσεις. Το Σοσιαλιστικό Κόμμα δεν έχει επίσης αναφέρει οικονομικές δαπάνες για τον χρόνο εκπομπής διαφημίσεων στα τοπικά τηλεοπτικά κανάλια Apollon TV, TV Kopliku, Kanali 7, Belshi TV, Sot 7, Alpo TV και TV Bulqiza.

Το Δημοκρατικό Κόμμα στην αντιπολίτευση εκτιμάται ότι μετέδωσε εκλογικά σποτ αξίας 2 εκατομμυρίων ευρώ κατά την τελευταία προεκλογική εκστρατεία, αλλά στον οικονομικό απολογισμό έχει δηλώσει δαπάνες για σποτ αξίας 23 εκατομμυρίων ALL [187 χιλιάδες ευρώ] ή δέκα φορές λιγότερο.
Σύμφωνα με την Αρχής Οπτικοακουστικών Μέσων, το μεγαλύτερο κόμμα της αντιπολίτευσης έχει μεταδώσει 165 λεπτά διαφημίσεις στο Report TV, αλλά ο οικονομικός απολογισμός δεν δείχνει το κόστος αυτών των σποτ. Το PD δεν φαίνεται να έχει αναφέρει τις διαφημίσεις που μεταδίδονται στο SCAN, MCN, Shijak TV, Apollon TV, Kopliku TV, Kanali 7, Belshi TV, Sot 7, Alpo TV, Rozafa TV και TV Bulqiza.

Εν τω μεταξύ, το Σοσιαλιστικό Κίνημα Ενσωμάτωσης - το τρίτο μεγαλύτερο κόμμα της χώρας, δεν έχει δηλώσει στον οικονομικό απολογισμό δαπάνες για εκλογικά σημεία. Στο μεταξύ, σύμφωνα με την παρακολούθηση της Αρχής Οπτικοακουστικών Μέσων, το ΣΚΕ έχει μεταδώσει περισσότερα από 224 λεπτά διαφημιστικών σποτ, με κόστος που το BIRN υπολόγισε στις 286 χιλιάδες ευρώ.

Χρήματα και εξουσία
Στις βουλευτικές εκλογές της 25ης Απριλίου εγγράφηκαν στην Κεντρική Εκλογική Επιτροπή 46 πολιτικές οντότητες, τρεις εκλογικοί συνασπισμοί και πέντε ανεξάρτητοι υποψήφιοι. Ωστόσο, έως τις 15 Νοεμβρίου, μόνο 26 πολιτικές οντότητες και πέντε ανεξάρτητοι υποψήφιοι είχαν υποβάλει τους οικονομικούς απολογισμούς τους στην ΚΕΕ.
Από τα 26 κόμματα που υπέβαλαν οικονομικές εκθέσεις στην ΚΕΕ, τα 15 δήλωσαν ότι είχαν μηδενικές δαπάνες σε λεκ κατά την προεκλογική εκστρατεία - συμπεριλαμβανομένων οντοτήτων όπως το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα που έχει τρεις βουλευτές εκλεγμένους στο νέο κοινοβούλιο

Σύμφωνα με τους οικονομικούς απολογισμούς που υπέβαλαν 11 άλλα εκλογικά υποκείμενα, 417 υποψήφιοι βουλευτές και 5 ανεξάρτητοι υποψήφιοι δαπάνησαν 284,7 εκατ. ALL κατά την προεκλογική εκστρατεία, εκ των οποίων το 30% ή 84 εκατ. ALL διατέθηκαν για διαφημίσεις στα οπτικοακουστικά μέσα.
Υψηλές ήταν και οι δαπάνες για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης - 19,9 εκατ. λεκ καθώς και για διαβουλεύσεις αξίας 24 εκατ. λεκ. Οι δαπάνες στην κατηγορία των «social media» πηγαίνουν εξ ολοκλήρου στο Facebook.

Εν τω μεταξύ, μόνο το Σοσιαλιστικό Κόμμα και το Δημοκρατικό Κόμμα είχαν δαπάνες στην κατηγορία «συμβουλευτικές υπηρεσίες».
Οι Σοσιαλιστές έχουν εμπιστευτεί την εκστρατεία τους στην αμερικανική εταιρεία 'SES Strategies LLC', για την οποία δηλώνουν ότι έχουν ξοδέψει 15,5 εκατομμύρια Λεκ. Κατά τα άλλα, οι δημοκράτες του Λουλζίμ Μπάσα έχουν λάβει συμβουλές από τους Ισραηλινούς του 'Yossi Shalom' για τους οποίους έχουν δηλωθεί έξοδα 8,6 εκατ. Λεκ
Η SES Strategies LLC είναι μια αμερικανική εταιρεία που ιδρύθηκε από τον πολιτικό σύμβουλο των ΗΠΑ Steve Schmidt, ο οποίος ηγήθηκε της εκστρατείας του αείμνηστου γερουσιαστή John Mcain για την προεδρία το 2008.

Το κόμμα με τις υψηλότερες δαπάνες κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας ήταν το κυβερνών Σοσιαλιστικό Κόμμα με 135 εκατομμύρια λεκ, ακολουθούμενο από το Δημοκρατικό Κόμμα με 42 εκατομμύρια λεκ και το Σοσιαλιστικό Κίνημα για την Ένταξη με 36 εκατομμύρια λεκ. Στην τέταρτη θέση όσον αφορά τις δαπάνες κατά τη διάρκεια της εκστρατείας βρίσκεται το PDIU με 15,7 εκατ. λεκ.

Παρόμοια με το κόμμα, οι υποψήφιοι του ΣΚ δήλωσαν επίσης υψηλότερες δαπάνες από τους ομολόγους τους από κόμματα της αντιπολίτευσης. Σύμφωνα με τις οικονομικές εκθέσεις που υποβλήθηκαν στην ΚΕΕ, 81 σοσιαλιστές υποψήφιοι έχουν δηλώσει οικονομικά έξοδα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, συνολικής αξίας 34,1 εκατ. λεκ. Ωστόσο, οι σοσιαλιστές υποψήφιοι δεν ανέφεραν αναλυτικά τα έξοδά τους σύμφωνα με τις οδηγίες της ΚΕΕ.
Δεύτερο κόμμα ως προς τις δαπάνες των υποψηφίων στις εκλογές είναι η ΣΚΕ με 7,5 εκατ. λεκ και στην τρίτη θέση το Δημοκρατικό Κόμμα με 2,1 εκατ. λεκ.
Από το Δημοκρατικό Κόμμα στην αντιπολίτευση μόλις πέντε υποψήφιοι δήλωσαν δαπάνες στις εκλογές, ενώ μηδενικές δηλώσεις δαπανών υποψηφίων του σε 7 από τις 12 περιφέρειες της χώρας.

ΠΗΓΗ: https://apenadi.blogspot.com