Η δημοτική αρχή θέλοντας να εκμεταλλευτεί την τελευταία στιγμή μια υπουργική απόφαση η οποία αφορά μόνο το διάστημα της πανδημίας και έχει προθεσμία λήξεως την 30/11/2020, αποφάσισε να προβεί στην αλλαγή χρήσης των κυριότερων δρόμων της πόλης.

Λες και στην πόλη, η οποία πάσχει από δρόμους, πεζοδρόμια και πολλά άλλα, προτεραιότητα έχει η δημιουργία μερικών πρόχειρων και άχρηστων διαδρομών ποδηλάτων, οι οποίες χαρακτηρίζονται, από την ίδια την υπουργική απόφαση, ως προσωρινές. Κι όλα αυτά χωρίς καμία κυκλοφοριακή μελέτη και κανένα στοιχείο κίνησης, στάθμευσης, χρηστικότητας και αποτελεσματικότητας.

Οι ποδηλατόδρομοι εντός των πόλεων δεν έχουν ως σκοπό την ψυχαγωγία και την άθληση, αλλά την μετακίνηση των ανθρώπων από και προς την εργασία τους και για τις λοιπές ασχολίες. Ευρεία δε χρήση τους γίνεται όπου η μορφολογία του εδάφους το επιτρέπει όπως π.χ οι πεδινές πόλεις των Τρικάλων και της Καρδίτσας.

Στην Ηγουμενίτσα δεν παρίσταται ανάγκη δημιουργίας εντός του αστικού ιστού χώρων άθλησης και αναψυχής για ποδήλατο. Αυτό που απαιτείται είναι να γίνουν ανθρώπινα τα πεζοδρόμια και οι δρόμοι, τα οποία είναι σε κακό χάλι, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι πεζοί και να μην μπορούν να μετακινηθούν οι άνθρωποι με ειδικές ανάγκες!

Η μετακίνηση με ποδήλατο είναι σχεδόν ανέφικτη για τους κατοίκους του Γραικοχωρίου, και των περιοχών και οδών της πόλης με μεγάλη υψομετρική διαφορά. Είναι δε αδύνατη για τους κατοίκους της Νέας Σελεύκειας, της Εθνικής Αντίστασης και του Μαυρουδίου. Όσο και να μην μας αρέσει η διαμόρφωση του χώρου, αλλά και οι αποστάσεις, δεν επιτρέπουν την χρήση του ποδηλάτου.

Όσον αφορά την αποτροπή του παράνομου διπλοπαρκαρίσματος, το οποίο απλά νομιμοποιείται με την «προσωρινή» στάθμευση που προβλέπεται, και την αποφυγή του επαναλαμβανόμενου κυκλοφοριακού μποτιλιαρίσματος, που αναφέρεται στην εισήγηση – μελέτη, είναι επιεικώς για γέλια. Μόνο χειρότερα μπορεί να γίνουν και όχι καλύτερα.

Σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις, ένας ποδηλατόδρομος θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 3,20 μέτρα (2,50 και επιπλέον 70 εκατοστά απόσταση από την κίνηση των οχημάτων), και μία θέση στάθμευσης ή στάσης καταλαμβάνει χώρο 2,20 – 2,50 μέτρα. Από την μελέτη προβλέπεται να μείνει υπόλοιπο για την λωρίδα των οχημάτων 3,75 μέτρα. Συνεπώς χρειάζεται ένας δρόμος συνολικού πλάτους τουλάχιστον 11,50 μέτρων! Που σκοπεύετε να τον βρείτε τον χώρο που λείπει αφού η οδός Κύπρου έχει πλάτος μόνο 9 μέτρα?

Μήπως σκοπεύετε να κάνετε μια μονόδρομη διαδρομή ποδηλάτου μόνο για αυτούς που θα κινούνται προς την έξοδο της πόλης? Αυτοί που θα μπαίνουν στην πόλη θα πρέπει να κάνουν ολόκληρο κύκλο?

Μελετήστε λοιπόν ξανά το τι προβλέπουν οι νόμοι και οι υπουργικές αποφάσεις και πάψτε να κάνετε δουλειές του ποδαριού και μάλιστα επικίνδυνες αφού μπορούν να στοιχίσουν ζωές! Εκτός αν τις κάνετε απλά για να διαθέσετε κάποια χρήματα με απευθείας αναθέσεις λόγω του «επείγοντος» των μέτρων της πανδημίας!

Όσον αφορά τις λοιπές παρεμβάσεις:

Στην οδό Δαγκλή (και όχι μόνο) όπου ορίζονται λωρίδες στάθμευσης και στάσης εκατέρωθεν του δρόμου, που ακριβώς θα μπουν τα κολωνάκια? Πως θα παρκάρουν και θα εξέρχονται τα οχήματα? Επαρκεί το πλάτος της οδού για τον σχεδιασμό αυτόν αφού απαιτούνται τουλάχιστον 10 μέτρα οδοστρώματος? Τι ακριβώς εννοείτε όταν λέτε θα συνδεθεί ο ποδηλατόδρομος με το πεζοδρόμιο? Θα συνεχίζεται η κίνηση των ποδηλάτων επί του πεζοδρομίου? Δεν ξέρετε ότι κάτι τέτοιο απαγορεύεται?

Η πεζοδρόμηση τμήματος της 8ης Δεκεμβρίου είναι απορίας άξιον αφού τα πεζοδρόμια επαρκούν και δεν έχει κανένα νόημα η δημιουργία χώρου κίνησης πεζών μήκους 20 μέτρων.

Σας έχει πει κάποιος ότι, πλην των οδών Κύπρου, Δαγκλή και Εθνικής Αντιστάσεως, που έχουν υψηλή κυκλοφορία, εμποδίζεται κάπου αλλού η κίνηση των ποδηλάτων? Το μόνο που την εμποδίζει, στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, είναι η τραγική του κατάσταση! Τους δε πεζούς τους εμποδίζει η κάκιστη κατάσταση των πεζοδρομίων και όχι η μη ύπαρξη ειδικών πεζόδρομων!

Που ακριβώς παρουσιάζεται το πρόβλημα δημιουργίας χώρου κίνησης των πεζών και το συνδέετε και συγχέετε με την κίνηση των ποδηλάτων? Πουθενά δεν προβλέπεται κοινός χώρος κίνησης πεζών και ποδηλάτων. Παράλληλοι ναι, αλλά όχι κοινοί!

Ποια ακριβώς η συμβολή των όσων προτείνονται να γίνουν στην αντιμετώπιση της πανδημίας? Διότι το να κάνουμε αντιγραφή και επικόλληση κάτι που έγραψε κάποιος άλλος δεν αρκεί αν δεν μπορούμε να το αιτιολογήσουμε!

Όσον αφορά το ζήτημα της στάθμευσης το μόνο που με ανησυχεί είναι ότι πιθανώς δεν γνωρίζετε πόσα αυτοκίνητα έρχονται κάθε μέρα από τα χωριά του δήμου και από γειτονικούς δήμους. Να μην υπολογίσω δε και τους διερχόμενους για Κέρκυρα και Αλβανία!

Σταύρος Κωστάρας